EN OMTALE FRA JUDITH MALINAS ENESTE BESØK I NORGE

Refleksjon fra Living Theaters workshop på Grusomhetens teater i 2011- publisert i Tidskriftet Drama samme år. Judith Malina døde i april 2015 og i den anledning har vi fått tillatelse til å publisere en redigert versjon av artikkelen fra Judith Malinas eneste besøk i Norge. Skrevet av den gang masterstudent i Teatervitenskap Hege Knarvik Sande


IMG_2627



– Hvordan kan vi bli kvitt undertrykkelse? spør The Living Theatre. 64 år etter at den revolusjonerende teatergruppen ble dannet, kom lederen og teaterlegenden Judith Malina for første gang til Norge.

Den New York-baserte teatergruppen ble dannet i 1947 av Judith Malina og Julian Beck. The Living Theatre har skapt over 100 produksjoner og turnert i store deler av verden. 64 år senere kom altså Judith Malina, sammen med sine to kollegaer Tom Walker og Brad Burgess, for første gang til Norge for å holde workshop i regi av Grusomhetens Teater. Det var teaterhistorie som utspilte seg på Grusomhetens teater i Oslo 15. og 16. mai. Vi som fikk være med, enten som deltakere eller tilskuere, fikk et grunnleggende innblikk i The Living Theatres metodiske og visjonære arbeid.

Det revolusjonerende teater

The Living Theatre ble skapt under visjonen om et ikke-institusjonelt og antikonvensjonelt teater. Inspirert av blant annet eksistensialisme, østlige teatertradisjoner, teaterfornyere som Brecht, Artaud og Grotowski, skapte de et revolusjonerende teater forankret i pasifistiske og anarkistiske idealer. Visjonen var å skape radikal sosial og politisk forandring.

The Living Theatre skulle med dets politiske og revolusjonerende teater bli en av de viktigste representanter og utviklere av avantgardeteater. De står omtalt i de fleste teaterhistoriebøker som et av de aller første gruppeteatrene som redefinerte teatret både i form og innhold.

ws_paradisenow3

 

Det nye teatrale uttrykket

Redefineringen kom til uttrykk i The Living Theatres kollektive teaterorganisering, og gjennom det nye teatrale uttrykket. Det var ikke lenger den narrative fortelling som stod i fokus. Formen var fragmentert, og uttrykket ble skapt gjennom skuespillernes fysiske og kroppslige tilstedeværelse; et fysisk uttrykk som gruppen i felleskap frambrakte gjennom gruppedynamiske øvelser.

The Living Theatre videreførte den nye teaterpraksisen til Europa på sine årelange turneer på 60-tallet. De var til stor inspirasjon for gruppeteatrene som oppstod her i denne perioden. De medvirket også til utviklingen av den moderne dramapedagogikk, som ble sterkt inspirert av avantgarde-teatrets gruppedynamiske metodikk.

Din personlige sannhet

The Living Theatre ble inspirert av Piscator og Brecht som ønsker å sette det konvensjonelle teatret på hodet. På lignende vis ønsket The Living Theatre å revolusjonere. Malina forteller (på workshopen) at The Living Theatre er imot oppfatningen om skuespillergeniet, da skuespillergeniets eneste formål er å bli beundret. De ønsker at skuespilleren og teatret skal gjøre noe med og si noe til publikum.  – Dette kan bare skje ved engasjerte skuespillere som virkelig har noe på hjertet, sier Malina.

Workshopens mål er at deltakerne skal finne sin personlige sannhet. En sannhet som man i følge Malina kan oppdage gjennom de gruppedynamiske øvelsene som The Living Theatre har utviklet opp gjennom årene.

Politisk engasjement

Etter øvelsessekvensen setter alle deltakerne seg i en ring sammen med Judith Malina og hennes kollegaer. Man skal i felleskap komme frem til temaet for visningen som skal skje neste kveld under navnet A day in the life of Oslo. Diskusjonen som utspiller seg er en politisk og engasjert diskusjon der alle skuespillerne viser interesse og engasjement rundt samfunnsproblematikk i Norge.  De kommer frem til fire temaer; ”Norge i krig”, ”Kvinnerollen”, ”Galskap” og ”Vær deg selv hvis du kan”. Skuespillerne fordeler seg så i mindre grupper, hvor de under veiledning fra The Living Theatre skaper en sekvens rundt det valgte temaet.

Sekvensene ble så satt sammen til en helhet, som ble vist på Grusomhetens Teater mandag 16. mai foran et åpent publikum.

IMG_2645

 

Transformasjonen

Man kunne tydelig se gjennom visningen det prosessuelle og ritualistiske fokuset som The Living Theatre har. The Living Theatre er sterkt inspirert av østens mytiske og spirituelle ritualer. Antropologen Van Gennep forsket allerede i 1908 på ritualer, og karakteriserte disses kvalitet som ”rites of passage”. Gjennom deltakelse i et ritual separeres man fra sin tidligere tilstand, og gjennomgår en prosess der man transformeres inn i en ny virkelighet. Ritualet har altså en transformerende effekt. The Living Theatre tror på teatrets transformerende effekt. Gjennom den teatrale prosessen skal ikke bare skuespilleren finne sin personlige sannhet, men også publikums. Dette forklarer det tydelige fokuset The Living Theatre har mot publikum i både de gruppedynamiske øvelsene, og i forestillingene sine. Skillet mellom scene og sal har forsvunnet.

Troen på teatret

Judith

Når Judith Malina samtaler med publikum etter visningen kan man ikke unngå å legge merke til at denden 86 år gamle damen prater som om hun var en ung revolusjonær.

I hennes tydelig tale om The Living Theatres visjoner og ideer er det lett å se at det er livsverket sitt hun snakker om.

 

Mitt møte med The Living Theatre har først og fremst vært et innblikk i teaterhistorien. Men jeg må allikevel si meg imponert over The Living Theatres sterke lidenskap. Fortsatt den dag i dag lager de avantgardeteater, med en sterk tro på at man gjennom kollektiv kreativitet kan skape et teater som kan ha en transformerende effekt på mennesket og hele samfunnsorden.

– Hvordan kan vi bli kvitt undertrykkelse? spør Malina og konkluderer:

– Vi må alle delta i søken etter å få forandring.

Judith Malinas personlige sannhet er visjonen om et samfunn uten hierarki og undertrykkelse, og hun tror fortsatt at det kan skje på fredelig vis gjennom teatrets forvandlende kraft.

 

Litteratur:

Innes, Christopher. 2005, Avant Garde Theatre 1892-1992, Routledge, London og New York.

Braanaas Nils. 2008, Drama Pedagogisk Historie og Teori, 5. Utg., Tapir Akademiske forlag, Trondheim.

The Living Theater www.livingtheatre.org , 01.08.11

Fakta: The Living Theatre

  • Grunnlagt 1947 i New York av Judith Malina – elev av teaterlegenden Erwin Piscator – og hennes ektemann Julian Beck, abstrakt ekspresjonistisk billedkunstner.
  • På grunn av problemer med skattemyndighetene i USA reiste de på en årelang turne i Europa på 60-tallet.
  • De utfordrets sin samtids tabulagte områder, noe som førte til at de opp til flere ganger ble arrestert både i USA og resten av verden.
  • Julian Beck døde i 1985, da ble Hanon Reznikov co-direktør sammen med Judith Malina. Han ble også senere hennes andre ektemann.
  • Først etter Becks død åpnet The Living Theatre en fast teaterscene i New York. Men de fortsatte å turnere rundt i verden.
  • Hanon Reznikov døde i 2008, men The Living Theatre og Judith Malina er fortsatt aktuelle i dag med forestillinger på sitt  teater i 21 Clinton Street, New York. I tillegg holder de jevnlig workshoper i USA og i resten av verden.
  • Judith Malina døde i april 2015.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s