BAKTRUPPEN – på innsiden av SCENEWEB

Baktruppen

Vi har startet arbeidet med å ferdigregistrere Baktruppens arkiv inn Scenewebdatabasen. Dette er et arbeid som vi har hatt mulighet til å starte på som følge av de gavene vi mottok fra et knippe teaterentusiaster i kronerullingsaksjonen vi startet før jul. Tusen takk for gavene – det er dere entusiaster som holder liv i den norske kulturarven.

Baktruppens arkiv er omfattende og inneholder et rikt materiale og vi valgte å starte med den produksjonen som regnes for å være Baktruppens internasjonale gjennombrudd, Germania Tod in Berlin fra 1989. Produksjonen var basert på Heiner Müllers dramatiske tekst av samme navn – og produksjonen ble vist på viktige festivaler og arenaer i Europa: Odense, Amsterdam, Frankfurt, Helsinki, Zürich, Brüssel, Berlin. Produksjonen hadde sin urpremiere på Henie Onstad Kunstsenter i anledning utstillingen Fotografi – 150 år 15. april 1989. Nå ligger alle anmeldelsene om produksjonen som Baktruppen hadde i sitt arkiv inne i Scenewebdatabasen. Disse anmeldelsene er ikke tilgjengelige for offentligheten på grunn av skribentens rettigheter, men er det noen som er interessert å lese anmeldelsene i sin helhet kan man ta kontakt med redaksjon@sceneweb.no og avtale et besøk på vårt kontor. Her har vi en gjestemaskin som gir deg tilgang til innsiden av Sceneweb.

Vi ønsker å dele noen utdrag fra anmeldelsene med dere. Noen er begeistret – andre ikke så begeistret. Germania Tod in Berlin var en produksjon som berørte:

Heikki Eteläpää, Heiner Müller er forsvunnet i Kateterteater06.september 1990, Uusi Suomi (Finland): «Dette må være avantgarde, som prøver å komme ut av teatervanemessighet og kanskje samtidig prøver å finne noe nytt. Men uanstrengt, flat, amatøraktig – altså svært deprimerende»

Rolf Dorset, Tidsåndens nye klæder, ukjent utgiver og publiseringsdato (Danmark): «Lidt lysbilleder, lidt provokation, lidt saxofon, fastfrosne tableauer, lidt ironi, lidt spleen der munder ud i budskabet om, at verden hører opportunisterne til, nogle abstrakte handlinger udført med den selvhøytidelighed som er genrens mest nærligende faldgrubbe»

Jukka Kajava, Da hora ble jomfru, 06.09 1990, Helsingin Sanomat (Finland): «Publikum utfordres til dialog, ikke til å snakke, men til å tenke videre. Til å tenke seg kuler plasser på en vekt og avskåret hår, – man assosierer til krigens følger, tvangslogikk, en falsk tidsforståelse og total moralsk destruksjon»

Ingvild Horn, Ironisk om historien14.09.1990, Bergensavisen (BA): «Ved å bruke bilder, musikk og brokker av tekst som usammenhengende fragmenter ga BAK-truppen uttrykk for en forståelse av tilværelsen, samfunnet og historien som noe svært sammensatt, komplisert og konfliktfylt. Formen var så avgjort med på å gi innholdet. En kritikk av vår tradisjonelle, forenklede helhetsforståelse av virkeligheten – historien og samtiden»

Janne Kjellberg, Tekstcollage, 19.04.1989, Klassekampen:  «I Germania Tod in Berlin» som den ble vist på Høvikodden savnes den konkrete historiske og kulturelle bakgrunnen for uttrykket som er sprengstoffet hos Heiner Müller. Som en første presentasjon av Müller er forestillingen likevel dristig»

Janne Aass, Øst-tysk teater – også i Bergen, 15.09,1989, Klassekampen: «Det er snakk om generalstreik, revolusjon, fengsel, sjokkeffekter, generelt gruoppvekkende dystre situasjoner moderne teater ofte svømmer over i og som kan medføre av publikum stenger av. BAK-truppen derimot har noe fandenivoldskt humorøst ved seg og mestrer det».

Adrian Müller, Norsk anti-skuespill, ukjent utgiver og publikasjonsdato: «Det som hos Müller fremdeles minner om diskursive sammenhenger, oppløses i enkeltpartikler. Det jobbes med bildeprojeksjoner, musikk (Bach og Grieg, fremmedgjort) og elektronisk forsterket – feiret – støy. Denne optisk og akustisk berikete tekstdemonstrasjon ender med setningen «opportunism grows»»

Forfatter med initialene FDC, To gonger norsk teater i Bruzzle 9021.september 1990, Gazet van Antwerpen: «Det opprinnelege stykket er sterkt nedkorta og har vorte omforma til ein visuell dramaturgi med lite tekst (hovudsakleg på engelsk), til eit fascinerande lyd- og lysspel med blinkande lamper som om det gjaldt å stoppe tida. Absurde bilete blir like absurd kommentert, heilt til ein blind skodespelar til og med let hovudet sitt projisere med eit baloptikon. Med stundom noko forstyrrande avbrot blir til ulike tider forskjellige tekstar fortalde, avbrotne av en saksofon eller av Bach med etterklangar av ein elg».

Foto:

Fotografi av Baktruppen i Berlin (1989) i forbindelse med produksjon Germania Tod in Berlin (1989). På bildet: (fra høyre) Worm Winther, Tone Avenstroup, Øyvind Berg, Jørgen Knudsen, Eirik Balke, Hans Petter Dahl, Trine Falch.

Kilde: Baktruppens arkiv. Giver: Baktruppen. 04.03.2011

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s