DEN KORTVARIGE LYKKEN

henry 3

– TRØNDELAG TEATERS KRIGSHISTORIE DEL 1

Historisk sett var det vanskelig å opprette et fast teater i Trondheim. Trondheim har en teaterhistorie og et teaterbygg som strekker seg helt tilbake til 1816. Men skuespilleren og pioneren Henry Gleditsch klarte å samle alle gode krefter i Trondheim, og fikk nok midler til at Trøndelag Teater 24. oktober 1937 igjen kunne åpnet dørene på det gamle teateret i Prinsens gate. På Nationalbiblioteket kan dere høre et radiointervju med Henry Gleditsch om hans kamp for et fast teater i Trondheim, hvor han erklærer sin kjærlighet for det gamle teatret hvor han selv debuterte som skuespiller i 1923.

Repertoaret ved teaterets første teatersesonger var i stor grad norsk dramatikk. Gleditsch uttrykte at han oppleve stor suksess med å sette opp forestillinger av norske dramatikere. De tre stykkene som var mest publikumsbesøkt i teatrets første sesonger ble alle spilt i 1938, og var: På solsiden av Helge Krog som spilte 66 forestillinger. Operetten Min søster og jeg av Georges Berr, Louis Verneuil, Ralph Benatzky som spilte 39 forestillinger, og sist Hvetebrødsdager av Noël Coward som spilte 43 forestillinger. Men selv om Trøndelag Teaters første teatersesonger var suksessfulle var lykken kortvarig. Allerede ved teatrets tredje sesong var andre verdenskrig i gang, og med okkupasjonen av Norge startet et mørkt kapittel i Trøndelag Teaters historie.

Teaterlover

Trøndelag Teater hadde nettopp hatt premiere på stykket Andersens av Johan Borgen (3. april), når tyskerne invaderte Norge 9.april 1940. All teatervirksomhet opphørte øyeblikkelig og forestillingen ble bare spilt 6 ganger. Det tok ikke mange uker før Henry Gleditsch hadde samlet sammen en tropp skuespillere som i slutten av mai satte opp Co-optimistenes vårrevy til kinopriser. Co-optimistene lagde en vårrevy, og en sommer/høstrevy.  Begge revyene ble vist til sammen 112 ganger, og var store suksesser i Trondheim. Henry Gleditsch hadde bestemt seg for at han skulle vise motstand mot tyskerne, og revyene hadde både patriotisk og et tydelig propagandistisk innhold mot okkupasjonsmakten. Nazistene la merke til Gleditsch motstand.

Teatervirksomhet i Norge ble strengt regulert i okkupasjonstiden. I desember 1940 begynte tyskeren å gripe direkte inn i teatrenes virksomhet. Nazistene plasserte NS representanter ved Trøndelag Teater for å overvåke og sensurere teatrets kunstneriske program, og de gikk gjennom hver dramatisktekst som skulle settes opp for å sensurere propaganda og motstand mot Tyskland og Nasjonal Samling. All dramatikk med et innhold som refererte til dagens politikk og krigssituasjon ble forbudt å spille. Det ble også forbudt å spille engelsk og amerikansk dramatikk, men man kunne til nød spille amerikansk dramatikk dersom stykket hadde en positiv moral (Øisanf, Ole 1962: 61-62). Skuespillerne fikk også beskjed om at dersom de av politiske årsaker nektet å utøve skuespilleryrket i en offentlig tilstelling ville de bli: “(..) nektet retten til å dyrke kunst i Norge” (Øisanf, Ole 1962:62). Teatervirksomheten ble sterkere og sterkere regulert og i mai 1941 kom forordringen fra ”Kultur – og folkeopplysningsdepartementet”, som sa at man hverken fikk lov til å drive teater eller utøve skuespilleryrket uten lov fra departementet (se bildet). Henry Gleditsch har i ettertiden blitt sett på som en stor motstandsmann under krigen og den 6. oktober 1942 ble han et av ti sonoffer som ble henrettet av nazistene på grunn av sin motstandskamp.

Fortsettelse om Trøndelag Teaters krigsår følger. 

Kilde:

  • Øisanf, Ole (1962): Trøndelag Teater gjennom 25 år, Trøndelag teater, A. Holbæk Eriksen & Co. A.s, Trondheim
  • Justisdepartementet (1942): Lover, Forordninger m.v. 1938 – 1941, Grøndahl & Søns Boktrykkeri, Oslo
Advertisements

2 tanker på “DEN KORTVARIGE LYKKEN”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s